6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips

Jag är en periodisk läsare, det kan gå ett år utan att jag öppnar en bok för att sedan läsa flera böcker i rad.
Den senaste sträckläsningen jag gjorde var Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins, så jag tipsar om den ifall det nu är någon som inte har läst de böckerna än.

Ur ett mer lokalt perspektiv tipsar jag om "På disponentens tid" av Curt Persson, en bok om Hjalmar Lundbohm, mannen som grundade Kiruna och var LKABs första disponent.

Boken berättar om Hjalmar Lundbohms förhållande till samer, tornedalingar och finländare under en tid då rasbiologin var på stark frammarsch. En del har varit kritiska mot att Lundbohm visas på något annat sätt än som bygdens välgörare, men som Curt Persson själv säger; boken är inte värderande, den redovisar bara hur det faktiskt var under perioden 1898-1921.

Första upplagan sålde slut direkt, jag fick tag på ett exemplar som jag gav bort i julklapp och nu väntar jag på att nästa kommer ut i slutet av januari så att jag kan köpa den till mig själv också :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar