11 januari 2014

11. Den bästa grönsaken är ju som vi alla vet…

...gul lök. Den är kanske mest "Svensson" av alla grönsaker, men å andra sidan, vem har sagt att Svensson är fel? :-)

Gul lök går att använda till typ ALL mat i alla möjliga former och det är inte många gånger det har hänt att det INTE funnits lök i mitt kylskåp.
  Men trots att jag använder lök i det mesta jag lagar, så finns det en grej jag aldrig har testat att göra: Lökpaj. Jättekonstigt.

Visste ni att det som irriterar ögonen när man skär lök är gasen trimetylensulfoxid (C3H6OS)? Eller att lök innehåller fenoler och flavonoider och en massa andra ämnen som är antiinflammatoriska, kolesterolsänkande och kan minska risken för flera olika typer av cancer?
Jag säger ju det, bästa grönsaken! :-)

4 kommentarer:

  1. Lök is da shit! Men den slår ju inte auberginen.Möjligtvis i användbarhet.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig förstått mig på aubergine. Rädda mig!!

    SvaraRadera
  3. Nej, nej, nej, den bästa grönsaken är broccoli ;-) Jag måste dock hålla med dig om att gul lök kan användas till mycket och med åren har jag kommit att faktiskt uppskatta smaken.

    SvaraRadera
  4. Broccoli är ju sjukt gott, men spöar inte lök :-)

    SvaraRadera