28 januari 2014

28. Kolla! Här är en bok jag vill o-tipsa om

Här kan jag klippa in typ alla böcker av Camilla Läckberg. Jag vet inte riktigt varför, men de funkar inte för mig. Jag har överhuvudtaget väldigt svårt att läsa deckare/krim efter en överdos för ett antal år sedan när typ ALLT man fick/köpte/såg i bokhandeln hörde till den kategorin.

Egentligen är nog inte Läckberg ett dugg sämre än de flesta andra deckarförfattare som skriver böcker enligt klassiskt deckarrecept, men jag klarar helt enkelt inte av konceptet. Att läsa en sån bok känns som att sticka in nålar i huvudet och långsamt tömma ut hjärnsubstans.

Jag har läst ett par Läckbergböcker men kommer inte ens ihåg vilka det är, så jag kan inte ge ett konkret o-tips, men ni fattar... eller jo, en av dem var Predikanten (ser jag nu när jag googlar böckerna, deras handling och omslag). Omslaget är lättare att minnas än innehållet, det säger väl en del om valet av o-tips...

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med. Jag slukar deckare i massor i perioder, och såklart har det åkt med många Läckberg. De är ju liksom spännande, har en bra bashistoria, men sen mot slutet av böckerna... från att allt har varit jättedetaljerat och tydligt hur saker hänger ihop, så får poliserna typ telefonsamtal som man plötsligt inte får veta dialogen i, samla en massa ledtrådar "i smyg" och plötsligt är fallet löst typ två sidor innan slutet. Näe, jag vet inte.

    SvaraRadera
  2. Samma här. Läckberg är inget för mig heller.

    SvaraRadera
  3. Jag läser mycket deckare men Läckberg är baske mig oläslig! Jag har förvisso bara försökt läsa en, det kan ha varit "Predikanten" men det räckte och blev över för en hel livstid.

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att jag inte är ensam! :-)

    SvaraRadera