8 september 2013

Ska barn blogga?

I fredags skapade jag en blogg åt min nioåring. Hon har börjat läsa några bloggar som hon hittat via Moviestarplanet (MSP) och har ett tag velat ha en egen, så till slut gjorde vi slag i saken.
Hon bloggar inte under sitt vanliga namn och hon är helt med på att inte lägga ut bilder på sig själv. Hon vill blogga om MSP och om saker hon gör, och jag tänker att det är jättebra läs- och skrivträning för henne. Dessutom bra träning i hur man bör bete sig på nätet.

Hur tänker ni andra? Hur gamla tycker ni att barn bör vara innan de börjar blogga? Vilka regler bör man ha?


1 kommentar:

  1. Jag håller med om att det är bra läs- och skrivträning.

    Det som man måste prata med barnet om, antagligen återkommande, är att det som läggs upp på nätet kan spridas och att bloggen kan läsas av vem som helst, vän som ovän. Det går ju att lösenordsskydda bloggen men då är det ju inte lika roligt.

    Jag har inget bra svar men jag tror att det är viktigt att man som förälder har koll på vad barnen gör på nätet. Och det blir ju en delikat balansgång eftersom barnen också har rätt att värna sin personliga integritet.

    SvaraRadera