30 november 2011

Mer död och brännande muskler

Lisa tog upp frågan om döden ett par gånger igår också.
Efter ett prat med kloka lillasyster Mia på fikarasten igår, tog jag den här gången upp atomteorin och förklarade att allt och alla är gjorda av atomer som finns överallt i rymden och som klumpar ihop sig till olika saker som planeter och hundar och människor och stenar.
Och när man dör så åker atomerna iväg och blir något annat istället. Så när man dör kanske man blir en stjärna i rymden, eller en sten, eller något helt annat.
Det blev en succé, för alla tre tjejerna började skratta och prata om vad de vill bli, och saker som "en fotbollsspelande kung med mustasch i rymden" fanns bland förslagen :-)

Igår gjorde jag också mitt första riktiga träningspass på sjukhusets gym, tillsammans med min sjukgymnast. Hon har satt ihop ett träningsprogram med ett gäng balans- stabilitets- och styrkeövningar.
Det kändes riktigt bra, men det är läskigt tydligt nu att jag är mycket svagare och mer instabil i höger ben/knä än i vänster. Inte alls konstigt förstås, jag har bara aldrig förstått att det är SÅ stor skillnad.
Övningarna är med låga vikter men ungefär en miljard repetitioner, så idag har jag rejäl träningsvärk, mest i vaderna och på baksidan av låren.
Ordinationen är att jag ska träna ett par gånger i veckan från och med nu, och så ska vi träffas och utvärdera om ett par veckor för att se om något i träningsprogrammet behöver ändras.

Åsså är det VAB idag... den envisa förkylningen vägrar släppa greppet, den går bara runt och runt hos barnen. Det är väl bara att traska ner i tvättstugan och bestiga tvättberget dårå... :-)

2 kommentarer:

  1. Du verkar vara en väldigt bra mamma.
    Ville bara säga det. :)
    //vandrarvild

    SvaraRadera
  2. På riktigt? Vad glad jag blir, tack!! :-)

    SvaraRadera