22 juni 2014

Veckan i bilder

Vi tog en jobbtripp till grannlandet i tisdags för att umgås och prata om arbetssätt, organisation och strategier. Det började sisådär med snöblandat regn vid avfärd från Kiruna. När vi närmade oss Riksgränsen hade snön börjat lägga sig på marken...


Ett par kilometer senare, en bit in i Norge, var det... vitt. Och vitt. Inte ett grönt löv i sikte, bara berg och snö. Men vi höll humöret uppe, för DET ÄR JU JUNI.


Det kändes en aning deprimerande innan det vände någon mil senare.
Golfströmmen är ju fiffig på så vis, så fort man kommer bort från urbergen och börjar närma sig kusten så säger det pang och blir mycket varmare och grönare.


I det här fallet var väl iofs inte ”mycket varmare” så mycket att skryta med, det var inte mer än 8-9 grader varmt i Narvik men i alla fall ingen snö!


Hotellet var jättefint, vi hade bra diskussioner och väldigt trevligt på kvällen.
Prislistan till minibaren var en historia för sig:


Jag försökte föreställa mig vem som betalar 129 spänn för 25 cl vin eller 40 spänn för en liten bit mjölkchoklad, men det var ju såklart helt omöjligt så jag gav upp den tanken och åkte upp med kollegorna till baren på våning 16 istället. Schyrre utsikt! :-)


Något dygn senare hann jag inte mer än sladda in hemma och jobba några timmar innan det var dags att dra iväg till Tornedalen för traditionsenligt midsommarfirande i kylan.
Hela Sverige verkar ju ha haft en rätt kall midsommar, men vi kom i alla fall fram till sol även om det inte var mer än 8-9 grader varmt.


Det visade sig att vi lämnat Kiruna i precis rätt tid, nån timme efter att vi åkt började det snöa och det fortsatte så till och från under hela midsommarhelgen. I svärfars familjehem hade vi visserligen mest mulet, en hel del regn och ingen värme, men det var i alla fall inte snö (vilket verkar ha varit temat för veckan… ”i alla fall ingen snö!”).
Tyvärr hade jag bara fläckvis fungerande internet på telefonen, och med fläckvis menar jag geografiskt som i ”under tredje tallen från gaveln på ladan, men bara om solen skiner” (vilket den gjorde sammanlagt ca 7 minuter under hela helgen).

Midsommarafton kom och gick under ett aldrig sinande regnmoln. Det gick inte att grilla och det blev ingen midsommarstång, men friden jag känner där går inte att beskriva. Vädret spelar egentligen inte så stor roll.

Barnen hade en riktig äventyrshelg i huset. Min farfar bodde i ett liknande hus som säkert hade minst lika många hemligheter, men där jag aldrig fick utforska särskilt mycket. Därför känns det extra mysigt när barnen nu har möjlighet att krypa omkring med ficklampa i sin farfars hus och dess hemliga gångar och där hitta böcker, kartor och vykort från 50-talet.


Augusta Abrahamssons märkbok fick följa med hem. Den gamla kartan blev kvar i en av de hemliga gångarna :-)
På midsommardagen blev vädret såpass okej att vi kunde klä en midsommarstång och även grilla. Lyckan var stor.


Barnen har dessutom skickat flaskpost i älven, fiskat och matat myror. En fin början på sommarlovet alltså.

Min semester har också börjat. Och jag tänker inleda den med att gå på ett jobbmöte på tisdag *facepalm* för sån är jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar