4 juli 2014

Jag är BÄST på att laga mat!

Jag var superseriös häromdagen. Eftersom det är sommarlov kan man ju inte luta sig tillbaka och tänka att skolan fixar lunchen och att man själv bara behöver plåga sig med att fixa middag. Alltså måste man tänka ut mat till TVÅ gånger varje dag. Det är ju omänskligt.

Egentligen gillar jag att laga mat, men orkar helt enkelt inte vara så himla genomtänkt jämt. I alla fall så händer det allt oftare att jag försöker vara seriös och göra matlista för en vecka eller två, och sedan storhandla så att det ska finnas grejer till alla maträtterna på listan.
Och varje gång jag gör det blir allt mycket enklare och jag tänker att man borde göra så jämt, och sedan gör man inte så och så blir det en vardagsplåga igen ett tag tills man blir seriös nästa gång.

Det där seriösa gjorde jag alltså häromdagen, och igår lagade jag något som jag aldrig gjort förut; vegetarisk lasagne. Får jag skryta skamlöst så blev det den LÄTT godaste vegetariska lasagne jag nånsin ätit. Kanske till och med den godaste lasagnen (med eller utan kött) jag ätit. Det skulle eventuellt kunna vara den godaste vegetariska lasagnen som någon någonsin har lagat. Så god blev den.

(Till och med barnen älskade den, då fattar ni. Mat full med grönsaker som inte är gurka. Det är ju suspekt)


Så vad hade jag i den när den blev så god? Kladdkaka, marshmallows, salt- och vinägerchips? Nå nä.
Jag gjorde "köttfärssåsen" på zucchini, morot, gul lök, vitlök, selleri, krossade tomater, fond och sweet chili-sås. Enkelt och löjligt gott. Och så ostsås och lasagneplattor som vanligt.

Eftersom det inte går att göra lite lasagne så blev det såklart över till dagens lunch. Och vet ni?
Den var ännu godare idag :-)

#blysamtskryt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar