6 maj 2012

Borde inte, men...

...det är svårt att inte bli lite provocerad av Carola när hon säger saker som
"...lilla Zoe som är som alla andra 3 åringar som drömmer om att en dag få bli en riktig prinsessa. Än idag har jag inte sett en enda sagobok med en korthårig prinsessa… Fråga mig inte varför, men man måste ju ändå vara ärlig och erkänna att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår, trots allt. ; )"

efter stormen av kritik mot att hon gjorde hårförlängning på adoptivdottern Zoe.

Man kan väl bara konstatera att det verkar som att Sverige fått sin egen Suri Cruise, en liten modedocka, föräldrarnas accessoar, ett barn som kommer få leva under mediebevakning och enorm press under många år framöver.

Och vafan, folk får väl sätta vilken frisyr de vill eller vilka kläder de vill på sina barn, det är inte det jag säger, men något säger mig att Zoe Häggkvist inte kommer få särskilt många bilar eller verktyg att leka med, och kanske ingen Spiderman-docka eller Byggare Bob-pyjamas heller. För hon är tydligt placerad i ett fack redan nu, hon är en prinsessa. Och det är trist. Det är alltid trist med barn som placeras i fack istället för att få ett öppet spelfält.

1 kommentar:

  1. Jag har också bloggat i ämnet och länkat din blogg: http://fatou.se/2012/05/06/carola-och-hennes-dotters-lockar/

    SvaraRadera