3 december 2011

Undrar hur det gick för henne...

När jag var 15 sommarjobbade jag i en liten butik, Tobakshörnan, i folkmun kallad "Porrhörnan" på grund av det stora utbudet porrtidningar och ekivoka skojsaker som ätbara trosor och sånt.
Det var ett himla kul sommarjobb, om än lite annorlunda.

Det var intressant att titta på männen som kom till butiken för att köpa en porrtidning, att se hur de smög längs alla väggar innan de till slut norpade åt sig en tidning från hyllan för att kvickt gömma den i en kvällstidning på disken.
Jag gissar att det för många kändes lite obekvämt att behöva köpa tidningarna av en femtonårig tjej istället för av butiksinnehavaren, en man som gissningsvis var mellan 50 och 60 vid den tiden.
Men jag sålde många tidningar i alla fall. Oftast de vanliga, Lektyr och FIB-Aktuellt, men ibland också någon av de inplastade tyska tidningarna som stod i hyllan och såg skumma ut.

En dag stormade en tjej in i butiken. Hon kan nog ha varit i 30-årsåldern och var fullkomligt rasande.
Hon sökte efter porrtidningar för tjejer, för hon skulle hämnas på sin kille. Det hade nämligen visat sig att han hade porrtidningar hemma, så nu skulle hon visa honom!

Jag minns att jag tänkte att jag inte riktigt förstod VAD hon skulle visa eller vad hon ville uppnå, men jag pekade mot tidningshyllan och hon hittade två tidningar som var för tjejer. De var svindyra, jag minns att det kostade över 100 kr och detta var alltså kring 1989.

När hon lämnade butiken var hon något lugnare, hon behövde nog mest vräka ur sig lite, och jag undrar fortfarande ibland vad som hände sedan, om hon fick den reaktion hon önskade när hon kom hem till den där killen.
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad hon tänkte att hon skulle uppnå, men jag hoppas det gick bra för henne på ett eller annat vis :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar