31 december 2011

Grått Nytt Hår och dörrklockan som sa PLONG

Att vakna kl fem på nyårsaftons morgon är väl kanske inte helt optimalt. Kl fem...det är väl för övrigt inte ens morgon utan snarare MITT I NATTEN!! Suck.

Jag vaknade av att det ringde på dörren. Ja, klockan fem. Det var dock inte mer spännande än att dörrklockan hade hakat upp sig.
Den gör det ibland på vintern. Då börjar den först surra, bzzzzz, en lång stund. Sedan kommer PLOOONG! och så blir det tyst. Efter en stund kommer PLINGGG! följt av bzzzz och så fortsätter det så.
Enda sättet att (oftast) få stopp på den är att öppna dörren och plinga ordentligt en eller ett par gånger, något som inte känns helt motiverat kl fem på morgonen. Skrämma ihjäl familjen kan jag göra en annan gång.
Så kom det sig i alla fall att jag denna nyårsaftonsmorgon låg vaken mellan fem och halv sju och lyssnade på bzzzz, plong, pling och bzzzz innan jag till slut gick upp och tryckte på knappen och fick tyst på eländet. Och ingen vaknade.

Medan jag låg där i sängen och inte sov, lyssnade jag också på Mia Skäringers vinterprat i P1. Har du inte redan lyssnat på det, gör det nu!
Hon pratar om bekräftelsebehov, att vara i sitt jag, att vara sig själv och sann mot sig själv. Starka berättelser som nog många kan känna igen sig i, om längtan efter att bli omtyckt, att vara "rätt". Vad nu det är.
Som sagt, lyssna om du inte redan har gjort det.

Så, nyårsafton idag då. Slutet på året, och även vår bröllopsdag (kom jag just ihåg). Bröllopsdagen som nästan alltid glöms bort i allt det nyåriga :-)
Fira lugnt med era nära och kära, så träffas vi här igen nästa år. Nya tag, nya möjligheter, nya bekymmer, nytt liv. MER liv.

Gott slut, och Gott Nytt År!



1 kommentar:

  1. Grattis på bröllopsdagen och en knasig dörrklocka!

    SvaraRadera