4 december 2011

Inte vet jag, men...

...hur svårt är det egentligen att använda riktiga människor som klädmodeller?
Supersvårt tydligen, i alla fall om man ska tro H&M i Aftonbladet idag:
–Det är inte en riktig kropp, den är helt virtuell och gjord i dator. Vi fotar av plaggen på en docka, som de som står i affären, och sen får de mänskligt utseende med ett program i datorn. 
Ansiktena kommer från ansiktsmodeller som är helt införstådda med vad bilderna kommer att användas till
säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M, om att ett antal bikinis i webshopen visas på samma kropp men med olika ansikten. Man skulle kanske lätt kunna förledas att tänka att det möjligen kan vara så att H&M gillar hela grejen med att ha en "perfekt" kropp att visa kläder på, men så är det tydligen inte.
– Det handlar inte om ideal eller att visa upp en perfekt kropp, vi gör det här för att kunna visa upp plaggen.
Ahaaa... Men betyder det att det inte finns någon riktig människa som kan HA deras kläder och att det därmed är omöjligt att visa plaggen, eller är det så att kroppsmodeller är helt hopplösa att jobba med och att den enda möjligheten därför är att använda sig av ansiktsmodeller (som uppenbarligen är mycket lättare att jobba med)?

För att vara lite mer seriös då... Det vi ser i media ger oss en bild av hur vi "ska" se ut, hur vi "ska" vara och vad vi behöver göra för att nå dessa ideal (banta, klippa, färga, sminka o.s.v). Vi vet sedan länge att modeller och deras kroppar retuscheras på bild (ibland extremt mycket) och vi kanske har blivit bättre på att ta modellbilder med en nypa salt och anta att de inte visar hela sanningen.
Men det har i alla fall (?) varit så att det ofta är OLIKA kroppar vi sett, så det H&M nu gör känns som ett steg mot total likformighet. Man vill ge en bild av att det är olika personer på bilderna, med hjälp av hudfärg och olika ansikten, när det i själva verket är samma kropp hela tiden.
Signalen som sänds ut blir tydlig oavsett om det är meningen eller inte: Det är helt okej att vara ljushyad eller mörkhyad, brunett eller blond, men din kropp "ska" se ut så här.

Jag antar att det kanske handlar om pengar, det är kanske billigare att snabbt kunna producera massor av bilder utifrån en skyltdocka, men nånstans finns också ett ansvar för vad man sänder ut.
Och eftersom många andra klädföretag verkar lyckas alldeles utmärkt med att använda sig av riktiga modeller (t.ex. La Redoute och modellen Tara Lynn här till höger) så förstår jag inte riktigt problemet.
Om det inte är så att man helt enkelt inte bryr sig...


Lina Jönsson skrev 2005 en uppsats vid Ersta & Sköndal högskola: "Veckotidningar, skönhetsideal och unga flickor" där hon nådde slutsatsen att graden av veckotidningskonsumtion hos de unga flickorna i studien har betydelse och att majoriteten av flickorna både jämför sig med och anpassar sig efter skönhetsidealet idag.


Är det nån som är förvånad? Nä, jag trodde väl inte det. Så skärpning H&M, jag vägrar tro att ni är så jävla korkade att ni inte förstår att det ni gör faktiskt betyder något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar