3 januari 2011

En sak är i alla fall säker...

...jag kommer aaaallri börja åka slalom. Sa jag förr. Särskilt efter att de mycket pedagogiska läkare som i tonåren plockade ut meniskerna (stötdämparna) ur mitt högra knä talade om för mig att slalom för evigt är totalt out of the question, att jag skulle undvika att gå på disco och dansa, och att jag absolut inte skulle börja arbeta inom vården för det skulle vara aaaalldeles för slitsamt för det trasiga knäet.
Ja, och så upplyste de mig också om att när meniskerna är borttagna så växer det ut brosk som ska vara reservstötdämpare, och brosk är mjukare än ben och därför kommer jag få förslitningsskador i knäet och nånstans kring femtioårsåldern kommer jag sannolikt att ha så stora problem att det blir aktuellt att steloperera knäet.

Av saker man vill höra som sjuttonåring i Kiruna, ligger "undvik disco", "du kan aldrig åka slalom" och "steloperation" rätt långt ner på listan, kan jag meddela. Men hey... jag är snäll och lydig, så det blev aldrig någon slalomåkare av mig. Tröskeln till att testa var rätt hög när läkarna mer eller mindre uttryckt det som att knäet skulle spontanexplodera om jag så mycket som TITTADE på en slalompjäxa.

Nåväl... nu är jag äldre, och har uppenbarligen tappat bort både förstånd och mig själv, för jag, som bott i Kiruna större delen av mitt liv men inte ens alltid ägt ett par täckbyxor, sitter och surfar runt för att hitta vettig slalomutrustning att köpa. Till mig själv.

Hjälp?!

Jag inser naturligtvis att OM jag till äventyrs tar mig upp i en backe med skidor på fötterna, så kommer det förmodligen se precis ut som på bilden här bredvid, förutom att min rumpa är mycket större, och att rött inte riktigt är min färg. Men jag tror jag är beredd att ta risken...


1 kommentar:

  1. Jag tycker du skall köpa en neonlila overall, den hade suttit som en smäck i backen...och sedan träskorna till det på after-skin *fnissar

    SvaraRadera