2 oktober 2013

Leker friluftsdag

Det är typ +7 ute, alltså borde man inte frysa ihjäl, men jag är så frusen att jag stannade inne på kontoret på lunch. Cafeterian hade kvar ett par mackor sedan förmiddagsfikat, så jag köpte dem och nu sitter jag vid datorn och leker friluftsdag (dvs äter mackor och dricker varm choklad).

Ikväll är det föräldramöte för ettorna. Jag är inte jätteförtjust i föräldramöten, men sånt ska man kanske inte säga. Tyvärr är det ofta rätt intetsägande information och så slutar det alltid med att man blir påtvingad nåt slags socialt uppdrag. Inte min grej.

Nu vore det iofs kanske läge att ta upp frågan om ljudvolym i klassrummen och hur lyckat det egentligen blev med jättestora klasser i den nybyggda skolan. I morse klarade en av döttrarna inte av att gå till skolan, hon bröt ihop på morgonen och sa att hon inte orkar, att hon har ont i huvudet och att hon igår började gråta i skolan för det är så högljutt och ingen lyssnar när man försöker säga till dem att vara tystare.

40 barn i varje klass...det lät jättefint när rektor berättade om hur de skulle arbeta och hur klasserna nästan aldrig kommer vara så stora i praktiken eftersom de kommer arbeta uppdelade i grupper nästan jämt och då sitta i grupprum osv.
Med några månader i bagaget kan man dock konstatera att detta inte är första gången barnen är helt slut pga hög ljudnivå. Men vad ska man göra? Den nya skolan är byggd utifrån detta tänk, klassrummen är anpassade för dessa stora klasser och jag vet att många av lärarna inte heller är helt nöjda, men vem ska göra något förutom att floskla?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar