5 oktober 2013

Höstpyssel och kaloriidioter

Jag har börjat kapa häcken. Vi har en monstruös syrén/häggmispel-häck (ca 3 meter hög), som vi klipper vartannat år.
I år är det dags igen och den här gången ska den tas ner mer än vanligt, vilket innebär att den elektriska häcksaxen inte rår på stammarna utan det krävs handsågning.

Jag sågade i två timmar, sedan la jag mig under täcket och sov en stund :-) Snart dags att gå ut igen och fortsätta. Efter-bild kommer så småningom.

I Aftonbladet rasar kostrådgivare mot färdigmatsbluffen, för det har visat sig i ett test att en färdigrätt kan innehålla upp till 160 kcal mer än vad som anges på förpackningen.

Jag vet inte om jag är unik, men är jag den enda i världen som för länge länge sedan förstått att det är hyfsat omöjligt att tala om exakt hur många kalorier det är i en sån portion? Kostrådgivaren Ulrika Davidsson är upprörd: "Det här är tyvärr ett bevis på att man inte kan lita på den mat man blir serverad ute eller den mat man köper". No shit, Sherlock? Självklart kan man inte det om man med "lita på" menar "jag är så hysteriskt hysterisk när det gäller kalorier att jag verkligen måste veta på tiondelen av en kalori hur mycket maten innehåller för annars går allt ÅT HELVETE"

Fast det är klart, i en tid där det enda sättet att veta ifall man äter "rätt", är att räkna varenda kalori, kan det kanske inte bli på något annat sätt. Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, låt bli ett wienerbröd ibland och fundera ibland en minut på om kläderna blir större eller mindre eller verkar oförändrade, det är uppenbarligen helt orealistiska råd som omöjligen kan ha någon verklighetsförankring.
Att däremot veta exakta kalorimängden i industriellt framställd färdigmat, DET är melodin.

Sedan kan jag ju tycka det är hysteriskt roligt att Aftonbladet, i en artikel om hur man inte kan lita på sådana kaloriangivelser, publicerar en faktaruta där man talar om att dessa 160 kalorier kan förbrännas t.ex. genom att man har sex i 90 minuter eller leker barnlekar i 27 minuter (förutsatt att man väger 70 kg).

Really? Exakt 160 kcal på 90 minuters sex? Hurdant sex då? Och om man väger 60 kg? Eller 80? Och vad är "barnlekar"?

Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar