18 oktober 2011

Jag och mitt knä

Igår ringde jag vårdcentralen och bokade en läkartid för att få mitt onda knä kollat. Det gick inte att skjuta upp längre, för nu har jag ont nästan hela tiden, vissa nätter är det till och med svårt att sova pga knät. Dessutom kompenserar jag omedvetet med andra muskler för att undvika att belasta knät, så vadmuskeln vill krampa och höften gör ont.

Jag har egentligen inte haft några problem med knät sedan jag blev färdigopererad för ungefär hundra år sedan. Inte förrän efter förra skidsäsongen, ni vet, min slalompremiärsäsong.
Och jag kan väl ta att knät blir trött och ansträngt och gör lite ont, det var jag ju beredd på när jag ställde mig på skidorna, men den här gången är jag seriöst orolig för det känns som att något är trasigt där inne igen, för det knäpper och knastrar och så kan det onda komma eller försvinna på en sekund när det knäpper till på "rätt" eller "fel" sätt.

Det finns tydligen injektioner man kan få, med hyaluronsyra som skapar stötdämpning i knät. Jag måste kolla med läkaren om det kan vara ett alternativ. Hoppas hoppas hoppas bara att det inte är nåt som kraschat så att det behöver opereras igen. Det känns som att fyra gånger räcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar