24 juli 2012

Hundkäx ska lukta morot

Om det plötsligt skulle bli hungersnöd så skulle vi nog klara oss ett år på förrådet som växer just utanför tomten.

Där vår tomt slutar finns en liten slänt (totalt övervuxen med gigantiska hundkäx och brännässlor) som sedan övergår i skog.
Jag har tidigare röjt upp en stig genom hundkäxdjungeln ner till skogen eftersom det är där vi oftast rastar hunden, men idag tog jag och syrran tag i att röja lite mer och efter nån timmes jobb med den elektriska häcksaxen var slänten rensad.
Och ja, vi röjde hundkäx med häcksax, de var av modellen "nästan enåenhalv meter höga".

Hur som helst, hundkäxens rot är tydligen ätbar, ska smaka lite som morot eller palsternacka och dofta morot.
Och nässlor kan man ju koka soppa på, har jag hört. Har dock aldrig provat, jag har haft fullt upp med att avsky denna ettriga växt.
När vi stod där i röran och röjde så konstaterade vi att brännässlan i alla fall är grymt effektiv, man hinner ju knappt nudda den så gör det ont. Vad försvarar den sig egentligen mot? Nån som vet?


2 kommentarer:

  1. Det coola med brännässlor är att botemedlet mot brännandet finns i stammen/stjälken på den.
    Så för att nå botemedlet måste man alltså först bränna sig.
    Det är något så härligt ologiskt i det.
    //vandrarvild

    SvaraRadera
  2. Det är ju hur coolt som helst, jag hade ingen aning om att det är så! :-)

    SvaraRadera