10 maj 2011

Killen från från Lux, här kommer tips från coachen...

Hej killen från Lux... ja just det, du som precis ringde på hos mig och ville prata om inomhusmiljö. "Vi går runt i hela området idag, har inte grannarna sagt att vi ska komma? Vaaa, skvallrar de inte om sååååånt?" Öhm, nej... det gör de nog inte.
Och jag vet förstås inte helt säkert, men det kan eventuellt bero på att det naturligtvis inte är någon som vetat om att du varit på väg. Men det var ju ett snyggt försök.


Killen från Lux... du är säkert en kompetent dammsugarförsäljare, men du borde öva på att inte stå i attackposition (två meter från dörren, bredbent med händerna bakom ryggen) och SE GALEN UT när du ringer på hos folk. Det funkar sällan bra att galenstirra på potentiella kunder samtidigt som man ler på ett sätt som inte når ögonen. Det blir helt enkelt bara oerhört creepy, för innan man har förstått att du säljer dammsugare hinner man undra om du kommer från Jehovas vittnen eller om du helt enkelt bara är ute och mördar folk lite slumpmässigt.


Och jag vet inte, jag är ju inte något säljproffs, men jag inbillar mig att det skulle kunna kännas mer förtroendeingivande om du inte säger saker som: "Får jag kliva på en stund?" samtidigt som du väldigt demonstrativt, sådär som att du hade gått i årskurs tre och övat för en teaterpjäs, skrapar av skorna mot trappan ungefär som en häst som krafsar i spiltan samtidigt som du HELA TIDEN fortsätter fyra av det där märkliga mördarleendet som inte når ögonen.

Jag är inte den som är den, och jag gillar folk som har saker att säga, men en sista sak att tänka på när vi ändå pratar om det där med att se... galen ut:
Det läskiga intrycket förstärks när du efter oförrättat ärende traskar iväg ut på gatan och oavbrutet pratar för dig själv samtidigt som du slår neråt i luften som att du bankar nävarna i ett skrivbord som vi andra inte ser, innan du ställer dig i attackposition vid nästa hus och ringer på dörren.

Men tack ändå, killen från Lux. Du fick mig, för första gången, att överväga att ringa grannarna. Visserligen inte för att föreslå kaffe eller kvartersfest eller nåt sånt utan för att varna för dig, men ändå. Du gjorde nog något för grannsämjan, och sånt ska hyllas.
Så hurra för dig, killen från Lux som nog aldrig kommer sälja någon dammsugare men som i alla fall alltid har någon att prata med. Hurra!


1 kommentar: