21 december 2013

Ska det vara så svårt att hitta lite kvalitetsmagi??

Jag har inte kunnat läsa på jättelänge. Böcker alltså. I vanlig ordning får jag lite prestationsångest när vänner och bekanta pratar om alla möjliga böcker som de har läst, medan jag fått kämpa för att ta mig genom "Femtio nyanser"-trilogin (i ärlighetens namn har jag faktisk inte lyckats med det heller, jag är två tredjedelar genom sista boken och den är så olidligt tråkig att jag inte kommer nånvart).

Hur som helst, min kollega har pratat sig varm om e-böcker, så jag tänkte att jag skulle testa. Ny läsform kanske kan väcka läslusten igen, tänkte jag. Så jag började gräva lite i Adlibris sortiment och köpte "Cirkeln" av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg.

En bok helt i min stil, tänkte jag. Och det borde den verkligen vara. Men det går sååå tungt att läsa! Jag läser på iPad, på iPhone, på dator, och jag fastnar inte i berättelsen. Det är oerhört irriterande.

Jag vet inte riktigt vad det är som saknas, men karaktärerna känns platta, nästan banala. Kanske inte så konstigt eftersom det är en ungdomsbok, men ändå liksom... det är magi och DET BORDE FUNKA. Jag tror jag har blivit gammal och kräsen. Men jag vet ändå inte vad jag ska läsa för att hitta läslusten igen. Tips mottages tacksamt!
Jag läser helst inte deckare, inte heller hardcore fantasy, men gärna "normal" skönlitteratur med både humor och allvar. Shoot!

3 kommentarer:

  1. Mikael Niemis böcker då? Fallvatten som var den senaste t.ex. Känns som en pajalavariant av Stephen King, som skriver så där lagom halvknäppt men bra...typ.

    SvaraRadera
  2. Nu är ju jag förvisso läsoman, och läser en miljard böcker plus att jag lyssnar på ljudböcker när han den där bredvid snarkar för mycket (med lurar). Jag klarade inte heller att läsa Cirkeln, men att lyssna på den var MYCKET bättre. Hyfsad uppläsare gjorde att jag till och med hoppade på bok två.

    Just nu läser jag Queen Betsy-serien. En lättläst vampyrserie med en lite annorlunda tvist mot mina vanliga vampyrer. Mer Marian Keyes-vampyrer. Typ. Och jag har bara en bok kvar i serien på tolv böcker. Ack och ve!

    Jag vill bli underhållen när jag läser. Inte deprimerad eller tung, så du kan få hur mycket bokstips som helst. Men det är mest glatt och lättläst.

    SvaraRadera