20 december 2013

Hur många ord har man?

Kan orden ta slut? Ibland känns det så. Från att ha bubblat och ordat och känt att det finns massor som vill komma ut, har jag hamnat längre och längre in i en bubbla där det är tyst. Inga ord. De sover, eller låtsas sova. Det bubblar inte.
Nångång lyckas jag gräva fram ett par meningar från nåt gammalt hjärnförråd, och sedan känns det litegrann som att jaha, där använde man kanske upp lite av de sista reserverna. Hur smart var det då?.

Har man en ordkvot i livet? Ett visst antal ord som kan komma ut hur som helst men när de är slut så är de slut?

JK Rowling. Om vi har en ordkvot så tänker jag att hon inte kan ha pratat så mycket i sitt liv, medan jag å andra sidan har pratat hur mycket som helst. 
Kanske betyder det att det aldrig blir någon bok för mig, för om orden är slut finns det ju inte så mycket material att sätta mellan pärmarna. I bästa fall kanske det räcker till en haikusamling eller nåt, men det är ju inte riktigt min stil.

Jag vet inte. KAN orden ta slut? Eller vilar de bara lite? Hur länge i så fall? Nån som vet?

1 kommentar:

  1. Grr. Släng om förra repliken blev publicerad!
    Googla "Tage Danielsson sagan om den stora ordransoneringen".

    SvaraRadera